الاثنين، 28 مايو 2012

ارحل يا ضباب من القلوب .......


كتير مننا دلوقتى بقى الضباب هو اللى بيحكم حياته ........مش عارفة هعرف أشرح معنى الكلمة و لا لأ بس اللى حاسسها أو اللى شاف حد حاسس  بيها هو بس اللى هيفهمها ..


هو ايه سبب الضباب !!!!؟؟ حاجات كتييير , ممكن يكون ناتج عن احباط من الأحوال السياسية أو من مشاكل عائلية و اجتماعية أو تراكمات لكل ده بس تعددت الأسباب و النتيجة واحدة ...فى الأخر هو الحاكم .
فشلت فشل  ذريع فى انى أحول الضباب ده لصفاء مع الناس اللى حواليا أو يمكن محاولتش أصلا !! .
ناس كتيير دلوقتى هتلاقيهم بيتمنوا الموت ...على فكرة مش كلهم بيبقوا مكتئبين و مخنوقين ,هما بس بيبقوا شايفين فى الموت الحياة اللى هما بيتمنوها عشان عندهم ثقة ان ربنا أرحم الراحمين و سبحانه و تعالى هو الوحيد اللى حاسس بيهم , أحيانا تمنى الموت بيبقى نوع من الاستسلام و ان البنى أدم بيوصل لمرحلة انه مش قادر يعافر مع الدنيا أكتر من كده .


متلومش حد لو قالك أنا عايز أموت عشان بيبقى عنده أسبابه اللى على الأقل فى نظره مقنعة .
الحالة اللى أنا حاساها مسيطرة على كتير مننا هى "اللا شىء " لا هو مكتئب و لا مخنوق و لا كل الكلام ده بس الأكيد انه مش مرتاح و لا سعيد و للأسف دى أصبحت الحالة الطبيعية لناس كتير .


متى سيتحول الضباب الى صفاء ؟؟؟؟!! ماظنش انه هيتحول أبدا و هيفضل عايش مع كل واحد حاسس بيه لحد ما يروح لربنا , و لكن يبقى فى نفسى شىء من الأمل الطفيف اللى أتمنى انه يفضل معايا و ان شاء الله الضباب اللعين هيرحل من قلوب الناس اللى بحبها و اللى مبحبهاش =)). 


الورد بالنسبالى رمز الصفاء =) يا رب نقدر نعيش زى الورد

نصيحة بس للناس اللى مش عندها ضباب و مش فاهمين الرغى ده و حاسينه فبرجوكوا خليكوا كده على طول ..خليكوا مبتسمين من قلبكوا و سعداء و حسوا بالناس اللى حواليكوا و قربوا من ربنا أوووووى عشان الضباب مايجيش و لو موجود يروح =).

النور هييجى أكيييد =)

كتبت بتاريخ 20 فبراير 2012 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق